Laatste dag, laatste blog - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leanne Korteweg - WaarBenJij.nu Laatste dag, laatste blog - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leanne Korteweg - WaarBenJij.nu

Laatste dag, laatste blog

Blijf op de hoogte en volg Leanne

07 Augustus 2014 | Tanzania, Arusha

O.. wat is het voorbij gevlogen. Vandaag hebben we onze laatste dag gehad op het kinderdagverblijf en morgen alweer de laatste dag hier. Wat is dat snel gegaan zeg en wat een ervaring.. Ik ben heel blij dat we het hebben gedaan en heb er enorm van genoten ook al was het soms best even wennen. We hebben vandaag een super afscheid gehad. Lekker veel met de kindjes kunnen doen en voor de laatste keer gedanst. De nanny’s deden ook volop mee en het was een groot gezellig feestje geworden. Een van de nanny’s wilde foto’s maken met onze camera. Ze heeft er ongeveer 40 gemaakt maar allemaal van alleen onze benen of zonder hoofd. Ze weten waarschijnlijk niet zo goed hoe dat werkt. Toen ze vervolgens met Luciënne’s mooie camera mochten was het helemaal feest. Daarna wilden ze zelf nog even poseren, en een lol dat ze hadden hihi. Iedereen was zo lief en we kregen op het laatst armbandjes van de nanny’s. Ze deden een Afrikaans dansje en zongen een Afrikaans liedje voor ons en we moesten daar met z’n allen hard om lachen, Mayasa is ook zo grappig! Ze deed voor de camera alsof ze aan het optreden was op een podium en als je haar hoort lachen wordt je spontaan vrolijk. Na een fotoshoot en veel knuffels en kusjes mochten we dan wel gaan, als we maar wel weer terug zouden komen. Hmm we hebben maar alvast verteld dat dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Ik ben al uitgehuwelijkt aan de zoon van Mayasa en Luciënne mag met de broer van een andere nanny trouwen. Mayasa noemde zich al “mother in law”. Erg grappig maar we hebben toch maar vriendelijk bedankt.

We hebben gisteren een gesprek gehad met Neema (de social worker van Walk in love). We hebben haar veel dingen kunnen vragen voor ons onderzoek voor school en het was super interessant. Ze vertelde ons over de Afrikaanse cultuur en wat in het opvoeden typisch Afrikaans is. Zo ook het slaan maar dit schijnt gewoon uit wanhoop of woede te zijn als kinderen niet willen luisteren. Het respect voor de ouders staat op 1. Hier mogen mensen met verschillende partners trouwen en kinderen zien verschillende opvoeders en worden vaker verlaten door een van de opvoeders. Je ziet hier eigenlijk geen vaders met kinderen op straat. Dit komt omdat opvoeden van de kinderen een taak van de moeder is. Zo vreemd in vergelijking tot de papa dagen in Nederland.
Verder zijn we nog wat interessants te weten gekomen over de Maasai. Als de Maasai jongens worden besneden gaat dit met 20 personen tegelijk. Dit gebeurt op een openbare plek buiten. Iedereen komt dan kijken en je mag geen au roepen of je gezicht betrekken want dan ben je geen echte man en zou je nooit kunnen trouwen. Arme Maasai, ze krijgen geen eens pijnstillers. Au…

Na de leuke afsluiting van vandaag gingen we terug met de dala dala. Dat doen we even dachten we maar helaas.. We stonden dik in de file en hebben over een piepklein mini stukje een uur gedaan. Daarna werden we er zo uitgegooid en kregen geen geld terug. In een nieuwe dala dala konden we ook wel vergeten dus zijn we maar gaan lopen, juist nu besloot de zon flink te gaan schijnen dus dat was zweten maar wel lekker. Al deze drukte is omdat het feest is hier. Morgen is het 8-8 (nane nane) en dat is hier een bijzondere feestdag. Alle mensen waren helemaal opgetut dus ik ben benieuwd wat voor spannends het is. We gaan morgen even kijken als we onze spullen hebben ingepakt en gaan daar ook ’s avonds wat eten want ook onze huishoudster heeft een vakantiedag. Morgennacht worden we om 3 uur ’s nachts opgehaald om naar het vliegveld te gaan en zaterdag komen we om 17.40 aan in Düsseldorf. Dan nog even terug naar Nederland rijden en dan zit het er weer op. Op naar mijn volgende avontuur, de verhuizing.

Super bedankt voor alle mega lieve reacties op de blog. Ik vond het elke keer weer zo leuk om te lezen! Ik hoop dat ik jullie een beetje een indruk heb kunnen geven van het leventje hier en anders.. we hebben 1000 foto’s gemaakt hihi. Voor een klein kijkje alvast kun je op facebook kijken.

Heel veel liefs en nogmaals superbedankt,
Leanne

• 07 Augustus 2014 - 20:40

Ellen:

Lee, een hele goede reis terug. Zal wel een cultuurshock zijn.
    Maar wat heb je prachtige (en mindere) dingen beleefd.
    Weet zeker dat je door deze beleving een andere kijk op vele zaken gekregen zult hebben.
    Nogmaals, veilige reis terug rn we hebben genoten van je blogs. XXX

• 07 Augustus 2014 - 20:46

Dianne:

hoi leanne,

wat een rijke ervaring neem je mee.goeie reis terug en bedankt voor de leuke blogs die je geschreven hebt.konden we toch nog beetje mee genieten.

• 08 Augustus 2014 - 08:27

Dionne:

Leanne! Wat een top verhaal weer en soms is het jammer dat de tijd zo snel gaat. Een mooie ervaring en herinnering rijker! Succes met het creëren van je eigen stekkie en tot in oktober op school! Goede reis terug x

• 08 Augustus 2014 - 09:13

Esther Haan:

Hey Leanne, Jammer dat het alweer voorbij is, het lezen van je verhalen was elke keer super leuk.
    Een hele veilige reis terug en tot snel! Liefs!

• 08 Augustus 2014 - 09:13

Esther Haan:

Een hele veilige reis terug en tot snel! Liefs!

• 09 Augustus 2014 - 12:04

Anne Joke:

Hi schat, eindelijk tijd om vanuit Frankrijk je blogs bij te lezen. Bijzondere ervaringen, waar nu alweer een einde aan is gekomen. Een groot avontuur wat je voor altijd mee zult nemen in je leven! Geniet nog even lekker na de komende dagen voor je aan je verhuizing begint. Dikke knuffel en tot snel!