31-7 en 1-8 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leanne Korteweg - WaarBenJij.nu 31-7 en 1-8 - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Leanne Korteweg - WaarBenJij.nu

31-7 en 1-8

Blijf op de hoogte en volg Leanne

01 Augustus 2014 | Tanzania, Arusha

Donderdag 31 juli
Na twee dagen vrij te zijn geweest mochten we vandaag eindelijk weer aan de slag. Door het suikerfeest bleek het nogal stil op straat. De huishoudster was er niet dus we moesten zelf aan de slag. Kleren wassen in een teil en zo, heeft ook wel wat. Na mijn tweede boek hier bijna uit te hebben van verveling op vrije dagen werden we dinsdag eind van de middag uitgenodigd om bij Marit (onze coördinator) te komen logeren samen met Ilse. Dat was heel erg leuk! Lekker gegeten en Nederlandse televisie gekeken, stiekem had ik dat best gemist dus dat was erg fijn. Daarna slapen, onder een dekbed!!! Dus we sliepen als een roosje, heerlijk! Na een heerlijk ontbijtje ’s ochtends gingen we eind van de ochtend weer naar ons guest house. En hebben we de rest van de dag zowaar van de zon genoten.
Vandaag was de laatste dag van Ilse. Ze vloog vanavond weer terug naar Nederland. We zijn vandaag dus ook zonder haar naar het kinderdagverblijf gegaan. We hadden weer zo’n leuke dag!
’s ochtends met de kleine baby’s. Ze krijgen dan Uji te eten, een soort mais/rijst papje. Vervolgens gaan de kleine kinderen slapen en krijgen de grote kinderen pré-school. We hebben lesgegeven en het was super leuk! Eerst gaf een andere vrijwilliger uit Nigeria Engelse les maar ze sloot absoluut niet aan op het niveau en ze kon de groep niet echt aan. Hierdoor werden de kinderen heel druk en vervelend. De “teacher” sloeg dan heel hard met een stok op het schoolbord. Zo hard dat wij ons ook een hoedje schrokken maar ook dit had geen effect. Ze wilde de kinderen van ongeveer 4 of 5 jaar het alfabet leren en dan met het verschil tussen hoofdletters en kleine letters.. hmm dat is misschien nog een beetje moeilijk.. We wilden haar niet afvallen en ons niet echt met haar les te bemoeien maar besloten toch om het anders aan te pakken. Luciënne stelde voor om het wat meer beeldend te maken dus we hebben de les een beetje overgenomen en de letters aan dieren verbonden. Dat maakte het al interessanter. Vervolgens mochten ze bij Luciënne verder oefenen met het alfabet en bij mij de eerste letter van hun naam leren schrijven. Ze vonden het super leuk en waren mega trots alleen waren ze nog steeds erg druk. Daarom hebben we de les even afgesloten door in groepjes te gaan puzzelen. De drukke en rustige kinderen door elkaar gezet zodat dat in evenwicht was en jawel, de rust was terug in de tent. Na de les was het tijd voor de lunch. Ze eten dan Ugali, dat is een grote brok rijst. De kinderen eten het warme eten met hun handen, zonder bestek. ’s Middags hebben we met een ander groot meisje loombandjes gemaakt, zij snapte het nog sneller dan het andere kindje van vorige keer. Steeds als er een af was wilde ze een nieuwe maken en ook de Nigeriaanse vrijwilligers waren niet meer te stoppen. Zo grappig, vooral omdat ze het heel moeilijk vonden en ik vertelde dat in Nederland elk kindje dit ongeveer de hele dag doet. De dag zat er weer op.

1 augustus

Gisteravond een erg bericht gehad. De broer van een goede vriendin van mij is overleden. Hierdoor ben ik vandaag toch wel wat van de wereld en denk ik de hele tijd aan haar. Ik vind het heel erg dat ik er niet voor haar kan zijn en niet bij de begrafenis kan zijn. Toch probeerde ik vandaag wat afleiding bij de kindjes te halen. Dit was wel fijn.
Vanochtend was een rustig ochtendje, er is sinds vandaag weer een nieuwe goede pré- school lerares dus we hoeven geen les meer te geven. Ze vulde de hele ochtend en de baby’s sliepen dus we hebben niet zoveel kunnen doen. Wel heb ik vandaag een baby in een Afrikaanse doek op mijn rug gehad, dat was super! De nanny’s van daar vonden het ontzettend grappig dat een Mzungu (een blanke dus) dit deed. Het zag er ook best grappig duo penotti uit moet ik zeggen.
Na de lunch (dit keer met lepel), en onze pauze kwamen we terug bij walk in love. De pré- school kinderen lagen nu in bed dus we hadden of baby’s of de allergrootste kinderen. We hebben toen met de grote kinderen spontaan lummeltje gespeeld haha. Ook dit snapten ze in 2 minuten, slimmerds! Bizar wat je dus eigenlijk zonder dezelfde taal te spreken kunt bereiken. Ze waren ontzettend fanatiek, Luus en ik hebben onze longen uit ons lijf gerend en ik ben een keer gevallen op de grind steentjes. Top ;) Daarna hebben we nog lol gehad met de Mayassa (een van de nanny’s). Dat filmpje laat ik nog weleens zien hihi. Na het middagfruit zaten twee kinderen mijn haren mooi te maken en had ik allemaal mooie staartjes en Luciënne was een boek aan het lezen. Na deze gezellige middag was het weer tijd om terug te gaan. Weekend!:)

Liefs, Lea/ Leona (zo heet ik hier)

  • 01 Augustus 2014 - 19:35

    Petra:

    Zo te lezen zijn jullie hier heel erg op je plek. Fijn dat je zo nuttig bent. Goeie overstap gebleken.

  • 01 Augustus 2014 - 19:56

    Ellen:

    Fijn Lea/Leona, dat het hier beter vertoeven is.
    Moet toch ook wel euforisch voelen om een hele groep tot bezinning krijgt?
    Ze gaan jullie daar missen!
    Nog een goede tijd daar. Het aftellen is begonnen. Zal vast een heel dubbel gevoel zijn.
    Dikke knuffel! X

  • 01 Augustus 2014 - 21:12

    Dianne:

    hoi lea,

    erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.zal een onvergetelijke ervaring wezen straks als julie weer thuis zijn.geniet van de laatste dagen en tot horens.
    vind het erg leuk om te lezen.
    dikke knuffel dian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leanne

Welkom op mijn reisdagboek, hierin zal ik mijn verhalen en belevenissen met jullie delen. Veel leesplezier! Liefs Leanne

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 7783

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Arusha, Tanzania

Landen bezocht: